TÜRKİYE'NİN LOJİSTİK AVANTAJINI ARTTIRMALIYIZ
TÜRKİYE'NİN LOJİSTİK AVANTAJINI ARTTIRMALIYIZ
2024 yılına maalesef Rusya/Ukrayna, İsrail/Filistin başta olmak üzere 21. Yüzyılda görmek istemediğimiz bir dizi savaş ile girdik. Ortadoğu’daki savaş, dünya denizyolu taşımacılığının yüzde 12’sinin yapıldığı Kızıldeniz’de gemi trafiğini kesintiye uğrattı. Özellikle konteyner gemileri rotalarını yakıt ve süre açısından dezavantajlı olan Ümit Burnu’na doğru çevirirken, Süveyş Kanalı’ndan geçişler son iki ayda yüzde 42 oranında düştü. Şangay-Akdeniz hattında konteyner navlunu 2 bin dolar seviyelerinden 6 bin dolar civarına çıktı.
Küresel tedarik zincirinde kırılma yaratan bu gelişmenin ülkemiz ekonomisine çift yönlü bir etkisi olacağı tahmin ediliyor. Avrupalı alıcılar, uzayan tedarik süreci nedeniyle, pandemi döneminde olduğu gibi, bazı mal gruplarında yeniden ülkemize yönelmeye başladı. Diğer yandan ihracatımızın ithalata bağımlılığı ve petrol fiyatlarının yükselmesi maliyetlerde yeni bir artışa yol açıyor.
Fiyat istikrarını sağlamaya yönelik ekonomi programı nedeniyle iç pazarın daralmasının, büyümenin ihracattan beklendiği bir periyodda, ülkemizi dış pazarlarda rekabetçi hale getirmeliyiz. Bunun en büyük aracının Türkiye’nin lojistik avantajı olduğuna inanıyoruz. Limanlarımızı, demiryolu ve karayolu bağlantıları ile üretim merkezlerine bağlayarak, malı en kısa zamanda ve en düşük maliyetle hedef pazarlara ulaştırabilmeliyiz. Türkiye’yi, Hazar üzerinden Orta Asya’ya ve Çin’e bağlayan Orta Koridor ile Irak üzerinden Basra Körfezi’ne bağlaması öngörülen Kalkınma Yolu Projesi için yapılan çalışmaları takdirle karşılıyoruz. Küresel ulaşım koridorlarına bağlandığımız ölçüde, imalat sanayimizin katmadeğerinin ve rekabet gücünün yükseleceğini, uluslararası doğrudan yatırımların Türkiye’ye yöneleceğini düşünüyoruz.
HEDEF 2 MİLYON YOLCU
Geçen yıl ülkemiz limanlarında elleçlenen konteyner 12,5 milyon tonla bir önceki yılın yüzde 1,5 üzerine çıkarken, her çeşit yükte ise 521 milyon tonla bir önceki yılın altında elleçleme yapıldı. Toplam yükte Aliağa bölgemizdeki limanlar birinci sıraya yerleşti. İzmir Limanlarımızda elleçlenen konteyner 1,9 milyon TEU’ya yaklaştı. Kruvaziyer turizminde ise 1.192 gemi ile 1,5 milyon yolcuyu misafir ettik. Sektör 2024 yılında 2 milyon yolcu hedefini yakalamak için çalışıyor. Mart ayında başlaması planlana kapıda vize uygulaması ile Ege kıyılarımız ile Yunan adaları arasında bu yaz ciddi bir hareketlilik yaşanacaktır. Ülkemiz turizm giderleri dikkate alındığında, bu işbirliğinin iki ülkenin de kazançlı çıkacağı bir modele dönüştürülmesi şarttır.
6 Şubat Kahramanmaraş merkezli depremin yıldönümünde hayatını kaybedenleri rahmetle anıyoruz. Geçtiğimiz günlerde yitirdiğimiz Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Mezunu İkinci Mühendis Mehmet Altaş, Kılavuz Kaptan Oğuz Kök ile denizciliğimiz için hayatını kaybeden tüm denizcilerimizi saygı ve rahmetle anıyoruz.
Pruvanız neta, rüzgârınız kolayına olsun.
Kalın sağlıcakla.
Yusuf ÖZTÜRK
Yönetim Kurulu Başkanı
İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi